Artus Short Film Festiwal 2024 | PROGRAM

Kiedy

Od 07.03.2024 czwartek | godz. 18:00
do 10.03.2024 niedziela | godz. 21:30

Gdzie

Dwór Artusa
Wydarzenie archiwalne
Artykuł dostępny w audiodeskrypcji

Artus Short Film Festiwal 2024 | Program

Czwartek 7 marca
18:00 Wernisaż wystawy Andrzeja Pągowskiego „Wajda na nowo” | wstęp wolny
18:30 Spotkanie z Andrzejem Pągowskim | wstęp wolny
20:00 Andrzej Wajda – mistrzowska retrospektywa / 112 minut | bilety/karnety

Zły Chłopiec – reż. Andrzej Wajda, Polska 1951
Etiuda szkolna zrealizowana w konwencji slapsticku (komedii z okresu kina niemego). Jan Łomnicki wciela się w mężczyznę, który wyjaśnia swojemu przyjacielowi przyczyny ożenku. Adaptacja noweli Czechowa, wierna nastrojowi jego żartu literackiego.
Ceramika Iłżecka – reż. Andrzej Wajda, Polska 1951
Reportaż o garncarzach z Iłży. W ocenie Wajdy jedyny z jego szkolnych filmów, który „ma jakiś sens”. Produkcja naznaczona poetyką socrealizmu, będąca znakiem czasu i próbą zachowania tożsamości twórczej wbrew reżimowi.
Kiedy ty śpisz – reż. Andrzej Wajda, Polska 1953
Ostatnia etiuda szkolna Wajdy. Świadectwo minionej epoki i propagandowych wymogów, nakładanych na twórców przez partię. Dokument przełamany inscenizacją scen, częściowo oparty na wierszu dla dzieci „Gdy zapadnie noc” Tadeusza Kubiaka.
Tatarak – reż. Andrzej Wajda, Polska 2009
Film oparty na opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza. Wielowymiarowa opowieść o miłości, która przychodzi za późno i o śmierci, która zawsze przychodzi za wcześnie. Wajda wplótł w opowiadanie autentyczne monologi Krystyny Jandy, dotyczące przedwczesnej śmierci jej męża, cenionego operatora Edwarda Kłosińskiego.

Piątek 8 marca
16:00 Oscary po polsku / 59 minut | bilety/karnety

Katedra – reż. Tomek Bagiński, Polska 2002
Krótkometrażowa animacja z gatunku science fiction. Samotny wędrowiec zbliża się do drzwi tajemniczej, gotyckiej katedry. Produkcja zrealizowana na podstawie opowiadania Jacka Dukaja, inspirowana w warstwie wizualnej twórczością Zbigniewa Beksińskiego.
Nasza klątwa – reż. Tomasz Śliwiński, Polska 2013
Noworodek cierpi na Klątwę Ondyny – podczas snu przestaje oddychać i wymaga dożywotniej pomocy respiratora. Autobiograficzny film ukazuje proces oswajania lęku związanego z opieką  nad nieuleczalnie chorym dzieckiem. Produkcja nominowana do Oscara.
Męska sprawa – reż. Sławomir Fabicki, Polska 2002
Czteroosobowa rodzina doświadcza skrajnego ubóstwa. Bezrobotny i sfrustrowany ojciec wyładowuje się na 13-letnim Bartku, który ukrywa ten fakt przed otoczeniem. „Męska sprawa” to surowa opowieść o trudnym okresie dorastania, buncie i zmaganiach z brutalnymi realiami dorosłego życia.

17:00 Kino od kuchni – spotkanie ze Sławomirem Fabickim | wstęp wolny

18:00 Kino fabularne na krótko / 94 minuty | bilety/karnety

Moje żyjątko – reż. Andrzej Danis, Polska 2023
Film opowiada o mrocznych stronach dorastania. Głównym bohaterem jest nastolatek cierpiący na bulimię. Podczas walki z własnymi demonami odkrywa, że żyje w nim coś, co za wszelką cenę chce się wydostać z ukrycia.
Być kimś – reż. Michał Toczek, Polska 2023
Na skutek przypadku losy pewnej rodziny splatają się z historią Lecha Wałęsy. Sylwia, żona zwykłego elektryka postanawia wykorzystać pewien niecodzienny fakt dla korzyści finansowych. Konfrontacja z legendą byłego prezydenta zmienia życie małżeństwa.
Stwór – reż. Damian Kosowski, Polska 2022
30-letni Kazik wspomina swoje dzieciństwo. Panującą w jego domu atmosferę przygnębienia, przełamuje energiczna, ciekawa życia ciotka. Nagłe zniknięcie kobiety zmusza Kazika do odkrycia prawdy o jej losie.
Alkibiades – reż. Robert Kwilman, Polska 2022
Studentka wydziału filozofii wchodzi w konflikt ze swoim wykładowcą. Próbując zmienić grupę zajęciową, zdaje sobie sprawę, że jej zamiary nie zostaną poparte przez profesora. Przywołana w produkcji “Uczta” Platona w niezwykle oryginalny sposób skłania do refleksji na tematy społeczne i moralne.

20:00 Animowane światy / 113 minut | bilety/karnety

Szczypigłówki – reż. Katarzyna Miechowicz, Polska 2022
Bohaterowie próbują nadać sens bezsensowi lub bezmyślnie w nim trwają. Film jest zbiorem kilkunastu animowanych fraszek, połączonych motywem zapętlenia w absurdzie. Jeżeli dręczą was natrętne myśli, „Szczypigłówki” mogą okazać się dobrą receptą.
Takie cuda się zdarzają – reż. Barbara Rupik, Polska 2022
Pewnego dnia figury ożywają i nieśpiesznie ruszają przed siebie. Ludzie z rosnącym niepokojem obserwują to zjawisko. Jedynie mała dziewczynka bez kości zachwyca się niezwykłymi postaciami i dołącza do ich pochodu.
To nie będzie film festiwalowy – reż. Julita Orlik, Polska 2022
Opowieść o uznanej studentce szkoły filmowej, pracującej nad filmem dyplomowym. Tym razem kobieta postanawia zrealizować obraz dedykowany rodzinie. Pozornie łatwe zadanie okazuje się być nie lada wyzwaniem.
Zima – reż. Tomasz Popakul, Polska 2023
Portret małej wioski rybackiej, w której wszystko i wszyscy zależą od siebie. Zwierzęta i rośliny padają ofiarami ludzkiego wyzysku, a tradycja i religijne przekonania usprawiedliwiają dominację człowieka nad resztą ekosystemu.
Koniunkcja – reż. Marta Magnuska, Polska/Łotwa 2022
Jedno z wielu leniwych popołudni. Znudzona kobieta wodzi wzrokiem po pokoju, szukając analogii między różnymi obiektami. Obserwowane mikrokosmosy wydają się rytmicznie oddziaływać na siebie i przynależeć do wyższego porządku.
Obok – reż. Izabela Plucińska, Polska/Niemcy 2023
Inspiracją do stworzenia filmu był artykuł w niemieckiej gazecie „The numbers are scary”. Makabryczna animacja opowiada o przemocy domowej. Ofiara stara się zadowolić swojego oprawcę aby przeciwdziałać jego agresji.
Smell of the ground – reż. Olivia Rosa, Polska 2023
Adaptacja wiersza „There will come soft rains” Sary Teasdale. Kamera przemierza Ziemię, począwszy od mikroskopijnych zbliżeń, przez ujęcia dzikiej natury, aż po obrazy cywilizacji. Film jest wizją końca antropocenu, który może być jednocześnie początkiem nowej ery.
Biały pokój – reż. Monika Augustyniak–Dumała, Polska 2023
Film aktorsko-animowany. Na skutek tragicznego wypadku bohaterka traci pamięć i świadomość. Próbując odnaleźć drogę do świata żywych, podróżuje między wymiarami. Opiekunem artystycznym produkcji jest jeden z najważniejszych, polskich twórców animacji, Witold Giersz.
Sheep out – reż. Zofia Klamka, Polska 2023
Historia ukazująca w symboliczny sposób konfrontację z lękiem. Pedantyczna kobieta żyje  wyłącznie między domem a pracą. Jej codzienną izolację przełamuje nietypowe znalezisko – obrazek z owcą. Opowieść jest inspirowana książką Haruki Murakamiego.
W lesie są ludzie – reż. Szymon Ruczyński, Polska 2023
Animowany dokument o kryzysie uchodźczym, zrealizowany przez Szymona Ruczyńskiego – mieszkańca przygranicznej miejscowości. Do kulejącego człowieka podjeżdża ciężarówka, z której wysiadają uzbrojeni mężczyźni. Świadkami tego wydarzenia są ludzie z pobliskiej wioski.

Sobota 9 marca
12:00 Warsztaty animacji poklatkowej | bilety
14:00 Pokazy specjalne / 54 minuty | bilety/karnety

As it was – reż. Damian Kocur, Anastasiia Solonevych, Polska/Ukraina 2023
Film przedstawia losy młodej Ukrainki, która po wybuchu wojny przeprowadziła się do Berlina. Bohaterka stęskniona za bliskimi odwiedza rodzinny Kijów. Nie zastając na miejscu swoich bliskich, snuje się po kijowskich ulicach. Mimo grozy trwającej wojny, mieszkańcy zachowują pozory normalnego życia.
Pokochaj mnie trochę – reż. Maria Sadowska, Polska 2002
Etiuda dokumentalna będąca jednocześnie ćwiczeniem reżyserskim. Film opowiada historie samotnych matek z dziećmi i traktuje o problemach oraz wyzwaniach związanych z samodzielnym rodzicielstwem.
Krótki – reż. Xawery Żuławski, Polska 1994
Krótka historia miłości i rozpadu związku dwojga młodych ludzi. Główny bohater wielokrotnie przełamuje czwartą ścianę, zagląda w obiektyw oraz komentuje proces realizacji filmu. Kamera towarzyszy mu w różnych momentach – nawet tych najbardziej intymnych.

15:30 Oscary po polsku / 129 minut | bilety/karnety

Joanna – reż. Aneta Kopacz, Polska 2013
Młoda matka dowiaduje się, że pozostały jej zaledwie trzy miesiące życia. Mimo okrutnego wyroku, kobieta postanawia walczyć do końca i cieszyć się każdym dniem, który jej pozostał. Aby pokazać innym jak odnajdywać szczęście w obliczu śmiertelnej choroby, zakłada bloga, stając się dla wielu osób ikoną harmonijnego, uważnego życia.
Królik po berlińsku – reż. Bartek Konopka, Polska/Niemcy 2009
Polski kandydat do Oscara. Film, poprzez metaforę królików mieszkających między murami oddzielającymi Berlin Wschodni i Berlin Zachodni, opowiada o dążeniach do wolności i zmaganiach z rzeczywistością po upadku muru. Obraz zyskał szerokie uznanie z uwagi na głęboką refleksję nad historią i konsekwencjami zmian politycznych.
Tango – reż. Zbigniew Rybczyński, Polska 1981
W pokoju pojawiają się kolejne postacie. Wykonując schematyczne czynności, nie wchodzą ze sobą w interakcje. Film został zrealizowana w technice wielokrotnego nakładania fotografii i jest pierwszym polskim zdobywcą Oscara.
Sukienka – reż. Tadeusz Łysiak, Polska 2020
Julia jest osobą niskorosłą. Pożądanie, zmysłowość i fizyczność to pragnienia, które od lat w sobie tłumi. Wszystko się zmienia gdy na jej drodze pojawia się atrakcyjny kierowca ciężarówki. Kobieta, chcąc spełnić swoje fantazje, szuka idealnej sukienki na randkę z przystojnym młodzieńcem.

18:00 Kino fabularne na krótko / 75 minut | bilety/karnety

Misie polarne – reż. Bartosz Stankiewicz, Polska 2023
Dwóch braci i dwie ścieżki życia. Podczas gdy młodszy musi schudnąć kilka kilogramów w przeddzień walki, starszy przychodzi z niespodziewaną wizytą i propozycją. Zapaśnik staje przed poważną decyzją, która może zaważyć na jego dalszej karierze i relacjach rodzinnych.
Synthol – reż. Piotr Trojan, Polska 2021
Eryk, młody entuzjasta sportu, zamierza wystartować w swoich pierwszych zawodach kulturystycznych. W przygotowaniach wspiera go nadopiekuńcza matka, która odgrywa kluczową rolę w życiu chłopaka. Film jest pełną humoru opowieścią o dążeniu do dorosłości i uniezależnieniu się od rodziców po trzydziestce.
Piękna łąka kwietna – reż. Emi Buchwald, Polska 2022
Emil stara się być godnym zaufania profesjonalistą oraz opiekuńczym rodzicem. Przewrotny los rzuca mu nieustannie kłody pod nogi w postaci niefortunnych zbiegów okoliczności. Jedyną ucieczką od przygnębiającej codzienności są dla mężczyzny malownicze kwietne łąki.

19:15 Spotkanie z Emi Buchwald | wstęp wolny
20:00 Krótkie dokumentalne opowieści / 116 minut | bilety/karnety

Echo – reż. Emi Buchwald, Polska 2023
Ania i Bartek pragną pozbyć się jąkania. Zaburzenie płynności mowy sprawia, że czują się odrzuceni przez świat i niezdolni do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. W trakcie terapii nastolatkowie uczą się akceptacji siebie oraz pokonywania osobistych lęków.
Starsza pani szuka – reż. Maria Wider, Polska 2023
Film opowiada o 72-letniej kobiecie, która nigdy nie zaznała prawdziwej miłości. Aby odmienić swoje życie, postanawia skorzystać z pomocy biura matrymonialnego. Liczne rozczarowania związane z randkami uświadamiają kobiecie, że relacja partnerska może być czymś zupełnie odmiennym od jej wyobrażeń o szczęściu.
Garstka ziemi – reż. Izabela Zubrycka, Polska 2023
Dla mieszkających na wsi bohaterów, zgony i pogrzeby stanowią nieodłączną część życia. Ona jest śpiewaczką pogrzebową, on pracuje jako grabarz. Film w subtelny i poetycki sposób przedstawia sylwetki ludzi, którzy bez lęku dotykają sfer tabu.
Trzy opowiadania o Basi – reż. Mariusz Pietrzak, Polska 2023
Bohaterką filmu jest pełna energii osiemdziesięciolatka. Poznajemy ją z perspektywy babci, matki, siostry i aktorki. Podczas zwyczajnych, powszednich momentów z życia kobiety radość miesza się z sentymentalizmem, dotykając takich kwestii jak miłość i nieuchronność śmierci.
Jeszcze mnie nie znasz – reż. Joanna Krzyżewska, Polska 2023
Film przedstawia intymny portret pary, która spodziewa się dziecka. Świeża sytuacja zmusza ich do poznawania się na nowo. Opowiedziana z niezwykłą szczerością, prosta historia o dojrzewaniu do nowej roli i oswajaniu zmiany.

Niedziela 10 marca

11:00 Kino Rudaczek – Pokaz filmów krótkometrażowych dla dzieci oraz warsztaty „Światło i kadr” | Okólna 169 | bilety
15:00 Poeci ekranu / 119 minut | bilety/karnety

Labirynt – reż. Jan Lenica, Polska 1963
Głęboko symboliczna opowieść o antyutopijnym przesłaniu. Animacja skupia się na dwóch głównych wątkach: wizji totalitarnej rzeczywistości miasta-labiryntu oraz dążeniu jednostki do wolności. W filmie zostały wykorzystane techniki wycinanki i kolażu.
Nowy Janko Muzykant – reż. Jan Lenica, Polska 1960
Futurystyczna wieś ze zmechanizowanymi zwierzętami. Nad Jankiem Muzykantem unoszą się traktory oraz złoty deszcz dukatów. Młody grajek pragnąc wykonać „Życzenie” Chopina zmaga się z uciążliwym chłopem z widłami.
Czerwone i czarne – reż. Witold Giersz, Polska 1964
Animacja wykonana w technice malowania na taśmie, ukazująca humorystyczną walkę torreadora z bykiem. Film zaskakuje nie tylko znakomitą wizualnością, ale także nowatorskimi rozwiązaniami realizacyjnymi. W ostatnich scenach na ekranie pojawia się sam twórca, który wchodzi w żywą interakcję z animowanymi przez siebie postaciami.
Stary kowboj – reż. Witold Giersz, Polska 1973
Stary kowboj przemierza bezkresną prerię na swym wiernym rumaku. Nagły atak ze strony uzbrojonych Meksykanów oraz napotkanie szeryfa, zmuszają jeźdźca do błyskawicznych reakcji. Seria zdarzeń sprawia, że w mężczyźnie odżywają dawne wspomnienia.
Koń – reż. Witold Giersz, Polska 1967
Mężczyzna podejmuje próbę ujarzmienia dzikiego konia. Rumak – symbol nieposkromionej natury, stawia opór i nie ulega działaniom człowieka. Film zrealizowany w technice olejnej, zdobywca licznych nagród, w tym Złotego Lajkonika w 1967 roku za „szczególnie interesujące rozwiązania plastyczne”.
Dom – reż. Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Polska 1958
Ciąg surrealistycznych scen z udziałem ludzi i przedmiotów, rozgrywających się w starej kamienicy. Produkcja, jako jedna z pierwszych w Polsce i na świecie, zerwała z baśniową formułą filmu animowanego. W obrazie możemy odnaleźć echa francuskiej awangardy lat dwudziestych XX wieku.
Jak działa jamniczek – reż. Julian Antonisz, Polska 1971
Groteskowy wykład na temat budowy anatomicznej tytułowego jamniczka. Narratorką animacji jest pensjonariuszka krakowskiego domu starców, która z pewnymi trudnościami i kresowym akcentem, odczytuje treść dziwacznego manifestu. Animacja została zrealizowana w technikach non-camera, czyli bez użycia kamery.
Łagodna – reż. Piotr Dumała, Polska 1985
Animacja oparta na opowiadaniu Fiodora Dostojewskiego. Przemocowy mąż doprowadza małżonkę do podjęcia drastycznych kroków. Wykorzystana w produkcji technika malarska oraz muzyka Zygmunta Koniecznego podkreślają wymowę filmu, będącego symbolicznym studium emocji.
Franz Kafka – reż. Piotr Dumała, Polska 1991
Biograficzny film animowany wykonany w technice płyt gipsowych. Celem reżysera było wykreowanie „krajobrazu psychicznego Kafki i jego przemian”, między innymi za pomocą materiałów archiwalnych. Wychodząc z założenia, że bohater jest „piekielnie realistyczny”, twórca tak właśnie go prezentuje – wywołuje jego ducha nie idąc w stronę fantastyki.
Niestety – reż. Mariusz Wilczyński, Polska 2004
Szczęśliwa i zgodna para aniołów-staruszków równolegle śni o swej młodości. Identyczne historie ich długiego, wspólnego życia zaczynają się rozwarstwiać. Czym przywita ich świt? Obrazowi towarzyszy oniryczna muzyka autorstwa Tomasz Stańki.
Sztuka spadania – reż. Tomek Bagiński, Polska 2004
Nasycona gorzkim, czarnym humorem animacja studia Platige Image. Zasłużeni oficerowie, którzy w wyniku służby tracą rozum i kontakt z rzeczywistością, zostają wysłani do zapomnianej bazy wojskowej. Na wyspie pośrodku oceanu mogą pielęgnować swoje dziwactwa, a ich zainteresowania nabierają makabrycznego charakteru.

17:00 Kino od kuchni – spotkanie z Marią Sadowską | wstęp wolny
18:00 Oscarowe Shorty 2024 / 192 minuty | bilety/karnety

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
Niezłomny – reż. Samuel Caron, Vincent René-Lortie, Kanada 2022
Czerwony, biały, niebieski – reż. Sara McFarlane, Nazrin Choudhur, USA 2023
Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara – reż. Wes Anderson, USA 2023
Później – reż. Misan Harriman, Nicky Bentham, Wielka Brytania 2023
Kawaler szczęścia – reż. Christian Norlyk, Lasse Lyskjær Noer, Dania 2022
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
List do świni – reż. Amit Gicelter, Tal Kantor, Izrael, Francja 2022
Nasz mundurek – reż. Yegane Moghaddam, Iran 2023
KONIEC WOJNY! Historia inspirowana muzyką Johna Lennona i Yoko Ono
reż. Dave Mullins, Brad Booker, USA 2023
95 zmysłów – reż. Jerusha Hess, Jared Hess, USA 2023
Pachydermia – reż. Marc Rius, Stephanie Clement, Francja 2022

Wystawa i spotkania - wstęp wolny
Karnet na cały festiwal - 50 zł (bez warsztatów)
Bilet na pasmo filmowe - 10 zł
Wszystkie pasma filmowe (oprócz Oscarowe Shorty 2024) odbędą się w Artus Cinema, które znajduje się w piwnicach budynku Dworu Artusa.
Oscarowe Shorty 2024 będą prezentowane w Sali Malinowej (2 piętro).

Artus Short Film Festiwal 2024 | Program

Czwartek 7 marca
18:00 Wernisaż wystawy Andrzeja Pągowskiego „Wajda na nowo” | wstęp wolny
18:30 Spotkanie z Andrzejem Pągowskim | wstęp wolny
20:00
Andrzej Wajda – mistrzowska retrospektywa / 112 minut | bilety/karnety

  • Zły Chłopiec – reż. Andrzej Wajda, Polska 1951
    Etiuda szkolna zrealizowana w konwencji slapsticku (komedii z okresu kina niemego). Jan Łomnicki wciela się w mężczyznę, który wyjaśnia swojemu przyjacielowi przyczyny ożenku. Adaptacja noweli Czechowa, wierna nastrojowi jego żartu literackiego.
  • Ceramika Iłżecka – reż. Andrzej Wajda, Polska 1951
    Reportaż o garncarzach z Iłży. W ocenie Wajdy jedyny z jego szkolnych filmów, który „ma jakiś sens”. Produkcja naznaczona poetyką socrealizmu, będąca znakiem czasu i próbą zachowania tożsamości twórczej wbrew reżimowi.
  • Kiedy ty śpisz – reż. Andrzej Wajda, Polska 1953
    Ostatnia etiuda szkolna Wajdy. Świadectwo minionej epoki i propagandowych wymogów, nakładanych na twórców przez partię. Dokument przełamany inscenizacją scen, częściowo oparty na wierszu dla dzieci „Gdy zapadnie noc” Tadeusza Kubiaka.
  • Tatarak – reż. Andrzej Wajda, Polska 2009
    Film oparty na opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza. Wielowymiarowa opowieść o miłości, która przychodzi za późno i o śmierci, która zawsze przychodzi za wcześnie. Wajda wplótł w opowiadanie autentyczne monologi Krystyny Jandy, dotyczące przedwczesnej śmierci jej męża, cenionego operatora Edwarda Kłosińskiego.

Piątek 8 marca
16:00 Oscary po polsku / 59 minut | bilety/karnety

  • Katedra – reż. Tomek Bagiński, Polska 2002
    Krótkometrażowa animacja z gatunku science fiction. Samotny wędrowiec zbliża się do drzwi tajemniczej, gotyckiej katedry. Produkcja zrealizowana na podstawie opowiadania Jacka Dukaja, inspirowana w warstwie wizualnej twórczością Zbigniewa Beksińskiego.
  • Nasza klątwa – reż. Tomasz Śliwiński, Polska 2013
    Noworodek cierpi na Klątwę Ondyny podczas snu przestaje oddychać i wymaga dożywotniej pomocy respiratora. Autobiograficzny film ukazuje proces oswajania lęku związanego z opieką  nad nieuleczalnie chorym dzieckiem. Produkcja nominowana do Oscara.
  • Męska sprawa – reż. Sławomir Fabicki, Polska 2002
    Czteroosobowa rodzina doświadcza skrajnego ubóstwa. Bezrobotny i sfrustrowany ojciec wyładowuje się na 13-letnim Bartku, który ukrywa ten fakt przed otoczeniem. „Męska sprawa” to surowa opowieść o trudnym okresie dorastania, buncie i zmaganiach z brutalnymi realiami dorosłego życia.

17:00 Kino od kuchni – spotkanie ze Sławomirem Fabickim | wstęp wolny

18:00 Kino fabularne na krótko / 94 minuty | bilety/karnety

  • Moje żyjątko – reż. Andrzej Danis, Polska 2023
    Film opowiada o mrocznych stronach dorastania. Głównym bohaterem jest nastolatek cierpiący na bulimię. Podczas walki z własnymi demonami odkrywa, że żyje w nim coś, co za wszelką cenę chce się wydostać z ukrycia.
  • Być kimś – reż. Michał Toczek, Polska 2023
    Na skutek przypadku losy pewnej rodziny splatają się z historią Lecha Wałęsy. Sylwia, żona zwykłego elektryka postanawia wykorzystać pewien niecodzienny fakt dla korzyści finansowych. Konfrontacja z legendą byłego prezydenta zmienia życie małżeństwa.
  • Stwór – reż. Damian Kosowski, Polska 2022
    30-letni Kazik wspomina swoje dzieciństwo. Panującą w jego domu atmosferę przygnębienia, przełamuje energiczna, ciekawa życia ciotka. Nagłe zniknięcie kobiety zmusza Kazika do odkrycia prawdy o jej losie.
  • Alkibiades – reż. Robert Kwilman, Polska 2022
    Studentka wydziału filozofii wchodzi w konflikt ze swoim wykładowcą. Próbując zmienić grupę zajęciową, zdaje sobie sprawę, że jej zamiary nie zostaną poparte przez profesora. Przywołana w produkcji “Uczta” Platona w niezwykle oryginalny sposób skłania do refleksji na tematy społeczne i moralne.

20:00 Animowane światy / 113 minut | bilety/karnety

  • Szczypigłówki – reż. Katarzyna Miechowicz, Polska 2022
    Bohaterowie próbują nadać sens bezsensowi lub bezmyślnie w nim trwają. Film jest zbiorem kilkunastu animowanych fraszek, połączonych motywem zapętlenia w absurdzie. Jeżeli dręczą was natrętne myśli, „Szczypigłówki” mogą okazać się dobrą receptą.
  • Takie cuda się zdarzają – reż. Barbara Rupik, Polska 2022
    Pewnego dnia figury ożywają i nieśpiesznie ruszają przed siebie. Ludzie z rosnącym niepokojem obserwują to zjawisko. Jedynie mała dziewczynka bez kości zachwyca się niezwykłymi postaciami i dołącza do ich pochodu.
  • To nie będzie film festiwalowy – reż. Julita Orlik, Polska 2022
    Opowieść o uznanej studentce szkoły filmowej, pracującej nad filmem dyplomowym. Tym razem kobieta postanawia zrealizować obraz dedykowany rodzinie. Pozornie łatwe zadanie okazuje się być nie lada wyzwaniem.
  • Zima – reż. Tomasz Popakul, Polska 2023
    Portret małej wioski rybackiej, w której wszystko i wszyscy zależą od siebie. Zwierzęta i rośliny padają ofiarami ludzkiego wyzysku, a tradycja i religijne przekonania usprawiedliwiają dominację człowieka nad resztą ekosystemu.
  • Koniunkcja – reż. Marta Magnuska, Polska/Łotwa 2022
    Jedno z wielu leniwych popołudni. Znudzona kobieta wodzi wzrokiem po pokoju, szukając analogii między różnymi obiektami. Obserwowane mikrokosmosy wydają się rytmicznie oddziaływać na siebie i przynależeć do wyższego porządku.
  • Obok – reż. Izabela Plucińska, Polska/Niemcy 2023
    Inspiracją do stworzenia filmu był artykuł w niemieckiej gazecie „The numbers are scary”. Makabryczna animacja opowiada o przemocy domowej. Ofiara stara się zadowolić swojego oprawcę aby przeciwdziałać jego agresji.
  • Smell of the ground – reż. Olivia Rosa, Polska 2023
    Adaptacja wiersza „There will come soft rains” Sary Teasdale. Kamera przemierza Ziemię, począwszy od mikroskopijnych zbliżeń, przez ujęcia dzikiej natury, aż po obrazy cywilizacji. Film jest wizją końca antropocenu, który może być jednocześnie początkiem nowej ery.
  • Sheep out – reż. Zofia Klamka, Polska 2023
    Historia ukazująca w symboliczny sposób konfrontację z lękiem. Pedantyczna kobieta żyje  wyłącznie między domem a pracą. Jej codzienną izolację przełamuje nietypowe znalezisko obrazek z owcą. Opowieść jest inspirowana książką Haruki Murakamiego.
  • W lesie są ludzie – reż. Szymon Ruczyński, Polska 2023
    Animowany dokument o kryzysie uchodźczym, zrealizowany przez Szymona Ruczyńskiego mieszkańca przygranicznej miejscowości. Do kulejącego człowieka podjeżdża ciężarówka, z której wysiadają uzbrojeni mężczyźni. Świadkami tego wydarzenia są ludzie z pobliskiej wioski.

Sobota 9 marca
12:00 Warsztaty animacji poklatkowej | bilety
14:00 Pokazy specjalne / 54 minuty | bilety/karnety

  • As it was – reż. Damian Kocur, Anastasiia Solonevych, Polska/Ukraina 2023
    Film przedstawia losy młodej Ukrainki, która po wybuchu wojny przeprowadziła się do Berlina. Bohaterka stęskniona za bliskimi odwiedza rodzinny Kijów. Nie zastając na miejscu swoich bliskich, snuje się po kijowskich ulicach. Mimo grozy trwającej wojny, mieszkańcy zachowują pozory normalnego życia.
  • Pokochaj mnie trochę – reż. Maria Sadowska, Polska 2002
    Etiuda dokumentalna będąca jednocześnie ćwiczeniem reżyserskim. Film opowiada historie samotnych matek z dziećmi i traktuje o problemach oraz wyzwaniach związanych z samodzielnym rodzicielstwem.
  • Krótki – reż. Xawery Żuławski, Polska 1994
    Krótka historia miłości i rozpadu związku dwojga młodych ludzi. Główny bohater wielokrotnie przełamuje czwartą ścianę, zagląda w obiektyw oraz komentuje proces realizacji filmu. Kamera towarzyszy mu w różnych momentach nawet tych najbardziej intymnych.

15:30 Oscary po polsku / 129 minut | bilety/karnety

  • Joanna – reż. Aneta Kopacz, Polska 2013
    Młoda matka dowiaduje się, że pozostały jej zaledwie trzy miesiące życia. Mimo okrutnego wyroku, kobieta postanawia walczyć do końca i cieszyć się każdym dniem, który jej pozostał. Aby pokazać innym jak odnajdywać szczęście w obliczu śmiertelnej choroby, zakłada bloga, stając się dla wielu osób ikoną harmonijnego, uważnego życia.
  • Królik po berlińsku – reż. Bartek Konopka, Polska/Niemcy 2009
    Polski kandydat do Oscara. Film, poprzez metaforę królików mieszkających między murami oddzielającymi Berlin Wschodni i Berlin Zachodni, opowiada o dążeniach do wolności i zmaganiach z rzeczywistością po upadku muru. Obraz zyskał szerokie uznanie z uwagi na głęboką refleksję nad historią i konsekwencjami zmian politycznych.
  • Tango – reż. Zbigniew Rybczyński, Polska 1981
    W pokoju pojawiają się kolejne postacie. Wykonując schematyczne czynności, nie wchodzą ze sobą w interakcje. Film został zrealizowana w technice wielokrotnego nakładania fotografii i jest pierwszym polskim zdobywcą Oscara.
  • Sukienka – reż. Tadeusz Łysiak, Polska 2020
    Julia jest osobą niskorosłą. Pożądanie, zmysłowość i fizyczność to pragnienia, które od lat w sobie tłumi. Wszystko się zmienia gdy na jej drodze pojawia się atrakcyjny kierowca ciężarówki. Kobieta, chcąc spełnić swoje fantazje, szuka idealnej sukienki na randkę z przystojnym młodzieńcem.

18:00 Kino fabularne na krótko / 75 minut | bilety/karnety

  • Misie polarne – reż. Bartosz Stankiewicz, Polska 2023
    Dwóch braci i dwie ścieżki życia. Podczas gdy młodszy musi schudnąć kilka kilogramów w przeddzień walki, starszy przychodzi z niespodziewaną wizytą i propozycją. Zapaśnik staje przed poważną decyzją, która może zaważyć na jego dalszej karierze i relacjach rodzinnych.
  • Synthol – reż. Piotr Trojan, Polska 2021
    Eryk, młody entuzjasta sportu, zamierza wystartować w swoich pierwszych zawodach kulturystycznych. W przygotowaniach wspiera go nadopiekuńcza matka, która odgrywa kluczową rolę w życiu chłopaka. Film jest pełną humoru opowieścią o dążeniu do dorosłości i uniezależnieniu się od rodziców po trzydziestce.
  • Piękna łąka kwietna – reż. Emi Buchwald, Polska 2022
    Emil stara się być godnym zaufania profesjonalistą oraz opiekuńczym rodzicem. Przewrotny los rzuca mu nieustannie kłody pod nogi w postaci niefortunnych zbiegów okoliczności. Jedyną ucieczką od przygnębiającej codzienności są dla mężczyzny malownicze kwietne łąki.

19:15 Spotkanie z Emi Buchwald | wstęp wolny
20:00 Krótkie dokumentalne opowieści / 116 minut | bilety/karnety

  • Echo – reż. Emi Buchwald, Polska 2023
    Ania i Bartek pragną pozbyć się jąkania. Zaburzenie płynności mowy sprawia, że czują się odrzuceni przez świat i niezdolni do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. W trakcie terapii nastolatkowie uczą się akceptacji siebie oraz pokonywania osobistych lęków.
  • Starsza pani szuka – reż. Maria Wider, Polska 2023
    Film opowiada o 72-letniej kobiecie, która nigdy nie zaznała prawdziwej miłości. Aby odmienić swoje życie, postanawia skorzystać z pomocy biura matrymonialnego. Liczne rozczarowania związane z randkami uświadamiają kobiecie, że relacja partnerska może być czymś zupełnie odmiennym od jej wyobrażeń o szczęściu.
  • Garstka ziemi – reż. Izabela Zubrycka, Polska 2023
    Dla mieszkających na wsi bohaterów, zgony i pogrzeby stanowią nieodłączną część życia. Ona jest śpiewaczką pogrzebową, on pracuje jako grabarz. Film w subtelny i poetycki sposób przedstawia sylwetki ludzi, którzy bez lęku dotykają sfer tabu.
  • Trzy opowiadania o Basi – reż. Mariusz Pietrzak, Polska 2023
    Bohaterką filmu jest pełna energii osiemdziesięciolatka. Poznajemy ją z perspektywy babci, matki, siostry i aktorki. Podczas zwyczajnych, powszednich momentów z życia kobiety radość miesza się z sentymentalizmem, dotykając takich kwestii jak miłość i nieuchronność śmierci.
  • Jeszcze mnie nie znasz – reż. Joanna Krzyżewska, Polska 2023
    Film przedstawia intymny portret pary, która spodziewa się dziecka. Świeża sytuacja zmusza ich do poznawania się na nowo. Opowiedziana z niezwykłą szczerością, prosta historia o dojrzewaniu do nowej roli i oswajaniu zmiany.

Niedziela 10 marca

11:00 Kino Rudaczek – Pokaz filmów krótkometrażowych dla dzieci oraz warsztaty „Światło i kadr” | Okólna 169 | bilety
15:00 Poeci ekranu / 119 minut | bilety/karnety

  • Labirynt – reż. Jan Lenica, Polska 1963
    Głęboko symboliczna opowieść o antyutopijnym przesłaniu. Animacja skupia się na dwóch głównych wątkach: wizji totalitarnej rzeczywistości miasta-labiryntu oraz dążeniu jednostki do wolności. W filmie zostały wykorzystane techniki wycinanki i kolażu.
  • Nowy Janko Muzykant – reż. Jan Lenica, Polska 1960
    Futurystyczna wieś ze zmechanizowanymi zwierzętami. Nad Jankiem Muzykantem unoszą się traktory oraz złoty deszcz dukatów. Młody grajek pragnąc wykonać „Życzenie” Chopina zmaga się z uciążliwym chłopem z widłami.
  • Czerwone i czarne – reż. Witold Giersz, Polska 1964
    Animacja wykonana w technice malowania na taśmie, ukazująca humorystyczną walkę torreadora z bykiem. Film zaskakuje nie tylko znakomitą wizualnością, ale także nowatorskimi rozwiązaniami realizacyjnymi. W ostatnich scenach na ekranie pojawia się sam twórca, który wchodzi w żywą interakcję z animowanymi przez siebie postaciami.
  • Stary kowboj – reż. Witold Giersz, Polska 1973
    Stary kowboj przemierza bezkresną prerię na swym wiernym rumaku. Nagły atak ze strony uzbrojonych Meksykanów oraz napotkanie szeryfa, zmuszają jeźdźca do błyskawicznych reakcji. Seria zdarzeń sprawia, że w mężczyźnie odżywają dawne wspomnienia.
  • Koń – reż. Witold Giersz, Polska 1967
    Mężczyzna podejmuje próbę ujarzmienia dzikiego konia. Rumak – symbol nieposkromionej natury, stawia opór i nie ulega działaniom człowieka. Film zrealizowany w technice olejnej, zdobywca licznych nagród, w tym Złotego Lajkonika w 1967 roku za „szczególnie interesujące rozwiązania plastyczne”.
  • Dom – reż. Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Polska 1958
    Ciąg surrealistycznych scen z udziałem ludzi i przedmiotów, rozgrywających się w starej kamienicy. Produkcja, jako jedna z pierwszych w Polsce i na świecie, zerwała z baśniową formułą filmu animowanego. W obrazie możemy odnaleźć echa francuskiej awangardy lat dwudziestych XX wieku.
  • Jak działa jamniczek – reż. Julian Antonisz, Polska 1971
    Groteskowy wykład na temat budowy anatomicznej tytułowego jamniczka. Narratorką animacji jest pensjonariuszka krakowskiego domu starców, która z pewnymi trudnościami i kresowym akcentem, odczytuje treść dziwacznego manifestu. Animacja została zrealizowana w technikach non-camera, czyli bez użycia kamery.
  • Łagodna – reż. Piotr Dumała, Polska 1985
    Animacja oparta na opowiadaniu Fiodora Dostojewskiego. Przemocowy mąż doprowadza małżonkę do podjęcia drastycznych kroków. Wykorzystana w produkcji technika malarska oraz muzyka Zygmunta Koniecznego podkreślają wymowę filmu, będącego symbolicznym studium emocji.
  • Franz Kafka – reż. Piotr Dumała, Polska 1991
    Biograficzny film animowany wykonany w technice płyt gipsowych. Celem reżysera było wykreowanie „krajobrazu psychicznego Kafki i jego przemian”, między innymi za pomocą materiałów archiwalnych. Wychodząc z założenia, że bohater jest „piekielnie realistyczny”, twórca tak właśnie go prezentuje wywołuje jego ducha nie idąc w stronę fantastyki.
  • Niestety – reż. Mariusz Wilczyński, Polska 2004
    Szczęśliwa i zgodna para aniołów-staruszków równolegle śni o swej młodości. Identyczne historie ich długiego, wspólnego życia zaczynają się rozwarstwiać. Czym przywita ich świt? Obrazowi towarzyszy oniryczna muzyka autorstwa Tomasz Stańki.
  • Sztuka spadania – reż. Tomek Bagiński, Polska 2004
    Nasycona gorzkim, czarnym humorem animacja studia Platige Image. Zasłużeni oficerowie, którzy w wyniku służby tracą rozum i kontakt z rzeczywistością, zostają wysłani do zapomnianej bazy wojskowej. Na wyspie pośrodku oceanu mogą pielęgnować swoje dziwactwa, a ich zainteresowania nabierają makabrycznego charakteru.

17:00 Kino od kuchni – spotkanie z Marią Sadowską | wstęp wolny
18:00 Oscarowe Shorty 2024 / 192 minuty | bilety/karnety

  • Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
    Niezłomny – reż. Samuel Caron, Vincent René-Lortie, Kanada 2022
    Czerwony, biały, niebieski – reż. Sara McFarlane, Nazrin Choudhur, USA 2023
    Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara – reż. Wes Anderson, USA 2023
    Później – reż. Misan Harriman, Nicky Bentham, Wielka Brytania 2023
    Kawaler szczęścia – reż. Christian Norlyk, Lasse Lyskjær Noer, Dania 2022
  • Najlepszy krótkometrażowy film animowany
    List do świni – reż. Amit Gicelter, Tal Kantor, Izrael, Francja 2022
    Nasz mundurek – reż. Yegane Moghaddam, Iran 2023
    KONIEC WOJNY! Historia inspirowana muzyką Johna Lennona i Yoko Ono
    reż. Dave Mullins, Brad Booker, USA 2023
    95 zmysłów – reż. Jerusha Hess, Jared Hess, USA 2023
    Pachydermia – reż. Marc Rius, Stephanie Clement, Francja 2022

Wystawa i spotkania – wstęp wolny
Karnet na cały festiwal – 50 zł (bez warsztatów)
Bilet na pasmo filmowe – 10 zł

Wszystkie pasma filmowe (oprócz Oscarowe Shorty 2024) odbędą się w Artus Cinema, które znajduje się w piwnicach budynku Dworu Artusa.
Oscarowe Shorty 2024 będą prezentowane w Sali Malinowej (2 piętro).

Mecenasem Artus Short Film Festiwalu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.
belka z logotypami mecenasów i partnerów